Wat is de impact voor adverteerders bij het verdwijnen van third party cookies en wat zijn de oplossingen?

impact bij het verdwijnen van third party cookies
Michael-1
Michael
3 min. lees plezier
pulse rechts

Per 1 januari 2023 is het de bedoeling dat er geen third party cookies meer gebruikt worden. De grootste browsers: Chrome, Explorer, Firefox en Safari stoppen met het gebruik van third party cookies. Het betekent dat jij als adverteerder op een andere manier aan informatie moeten komen. In deze blog gaan we uitleggen wat de impact is van het verdwijnen van third party cookies voor jou. Op dit moment worden er tools ontwikkeld door platformen om op andere manieren aan gegevens van je doelgroep te komen. Aan het einde van deze blog zullen we je oplossingen en tips geven voor de huidige situatie (december 2021).

Als je geen gebruik kunt maken van third party cookies, wat dan wel?

Gelukkig zijn er voor jou als adverteerder andere manieren om aan data te komen van je doelgroep. Third party cookies zijn niet de enige optie om aan gegevens te komen. Het zorgt er alleen voor dat er verandering moet komen in het verzamelen van data. Wat zijn nog meer manieren om data te kunnen verzamelen?

  • Publishers en bureaus kunnen een grotere rol gaan spelen in het verzamelen van data.
  • Meer gebruik maken van first party cookies. Je verzamelt met je eigen website de gegevens van je websitebezoekers om achter data te komen.
  • Een samenwerkingsverband beginnen met onderzoekspartijen zoals GfK, Kantar en Ipsos. Zij zetten enquetes uit bij mensen die zich daarvoor hebben aangemeld en verzamelen op deze manier gegevens voor je.
  • Gebruik maken van de opgegeven offlinegegevens door bezoekers van je website zoals een adres of telefoonnummer.
  • Ontwikkel een eigen strategie voor je bedrijf om een relatie op te bouwen met je klanten. Richt je op het vinden van een manier om aan data te kunnen komen om personalisatie en slimme targeting mogelijk te kunnen maken bij publishers.

Impact van het verdwijnen van third party cookies

Oké, third party cookies zijn verboden. Wat heeft dit voor invloed op je online marketing? Wij leggen het je hieronder uit.

  • Websitebezoekers zullen eerder worden aangemerkt als nieuwe bezoeker omdat de cookietijd is verkort. De hoeveelheid direct verkeer neemt toe en zorgt ervoor dat je op een andere manier waarde toekent aan de verschillende kanalen.
  • Je krijgt minder inzicht in advertising prestaties omdat de websitebezoekers minder lang gevolgd worden en cross-device niet meer mogelijk is.
  • Het verbod op third party cookies heeft invloed op je advertising kanalen. Organische channels zoals email en direct, organic search worden belangrijker.
  • Websitebezoekers worden minder lang op een remarketinglijst geplaatst. ETP en ITP-blokkeringen zorgen ervoor dat een websitebezoeker minder lang in een remaketingslijst staat.
  • Er is minder data beschikbaar omdat het lastiger is om gegevens van de websitebezoeker te verzamelen. Facebook en Google hebben hier minder last van, gebruikers zijn vaak al ingelogd. Op basis van cookies audiences inkopen voor real-time bidding zal verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Oplossingen en tips voor de huidige situatie

Het is nog niet zover dat er helemaal geen third party cookies meer zijn, maar platformen zijn wel bezig om tools te ontwerpen die deze kunnen vervangen. Wil jij je doelgroep nog kunnen bereiken is het slim om gebruik te maken van contextual targeting. Je toont een advertentie op een passende plaats. Zo laat je bijvoorbeeld op een site die over sport gaat sportartikelen zien.

Het is ook handig om inzicht in prestaties te krijgen door verkoopdata via API te uploaden. Op basis van een emailadres is het mogelijk dat het platform de data matched met de data die het heeft. Je kunt op deze manier zien wat de impact van je advertentie was.

Tot slot heb je ook nog ‘interest targeting’. Zo komt Google met FloC, dit houdt in dat zij mensen met dezelfde interesses clusteren. Je denkt misschien, hoe komt Google dan aan deze data? Google gebruikt alleen de data die op het eigen device van de gebruiker staat.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2