De buyer journey
De buyer journey, ook wel de klantreis genoemd, is de reis die een (potentiële)klant aflegt, om uiteindelijk een klant van jouw bedrijf te worden. Bij e-mailmarketing is het belangrijk dat in elke fase van de reis, de (potentiële)klant met de juiste content geprikkeld wordt. Per fase vertel ik je met welke content je de (potentiële)klant kunt triggeren om naar de volgende fase te gaan.
Awareness – bewustwording
Dit zijn (potentiële)klanten die op zoek zijn naar informatie die passen bij producten en/of diensten waar ze interesse in hebben, maar die nog geen aankoop willen doen.
Passende content: gratis White paper, tips & tricks, e-books, checklists en video’s.
Consideration – Overweging
Dit zijn (potentiële)klanten die verschillende soortgelijke bedrijven bekijken en met elkaar vergelijken, ze zijn zich aan het oriënteren op het doen van een aankoop.
Passende content: gratis Webinars, casestudies, productsheets en presentaties.
Purchase – aankoop
Dit zijn (potentiële)klanten die in de laatste fase van aankoopproces zitten en gaan over tot de aankoop van een product en/of dienst.
Passende content: gratis demo’s, adviesgesprek, kostenschatting en kortingsbonnen.
Loyalty – trouw
Dit zijn klanten die een conversie hebben uitgevoerd en terugkomen om een vervolg aankoop te doen.
Passende content: survey, social monitoring, dynamische content en acties gericht op gedrag.
Bereid elke mail voor en bepaal je doelen
Heb je al bedacht welke doelen je wilt behalen met e-mailmarketing? Zo niet, dan adviseer ik je om hiermee te beginnen. Afhankelijk van de doelen, ga je jouw (potentiële)klanten in verschillende doelgroepen indelen en hier de juiste content voor creëren. Zorg dat je alle mails goed voorbereid en van tevoren uitschrijft. Een (potentiële)klant doorloopt verschillende fases van de buyer journey, elke fase is gekoppeld aan een andere mail met andere content. Aan jou de taak om deze mails zo vloeiend mogelijk op elkaar over te laten lopen. Je wilt natuurlijk dat jouw (potentiële)klant gemakkelijk naar de volgende fase doorgaat. Wanneer berichten niet op elkaar aansluiten, is de kans groot dat je jouw (potentiële)klant onderweg verliest. Het voelt een beetje overbodig om dit te zeggen, maar ik heb het helaas meerdere keren fout zien gaan. TEST ALTIJD DE E-MAIL VOORDAT JE HEM NAAR JE (POTENTIËLE) KLANTEN VERSTUURD. Het is zo zonde als hier nog fouten in staan, linkjes niet goed werken en noem maar op. Beter voorkomen dan genezen zeggen ze toch altijd?!