Wat is BERT en hoe speel je hierop in?

Wat is Bert?
Lisanne-1
Lisanne
2 min. lees plezier
pulse rechts

BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), is de naam van de grootste Google update sinds jaren. Google past haar algoritme op continue basis aan. Een update hier of daar: het is dagelijkse kost. Deze update is echter groter dan anders. (De laatste update van dit formaat, RankBrain, stamt uit 2015)

In de wereld van online marketing is deze BERT-update dan ook (sinds weken) hét gesprek van de dag. Maar wat houdt deze update in? Wat verandert er? En kun jij iets doen om jouw website of webshop klaar te maken voor deze update?

Google zet BERT in voor een betere zoek- en vindervaring

Google heeft één duidelijk doel: het bieden van de juiste informatie aan de juiste persoon. Door het invullen van jouw zoekopdracht in de bekende zoekbalk van Google, vraag jij Google te zoeken naar de beschikbare informatie over dit onderwerp of vraag.

Google past haar algoritme continue aan om dit proces te optimaliseren. “BERT” speelt specifiek in op de samenhang van talen. Het algoritme kan nu beter, dan ooit, de samenhang in tekst begrijpen en snapt hoe een woord in de context past, in plaats van alleen de betekenis van een los woord te begrijpen. Denk hierbij vooral aan essentiële voorzetsels en dergelijken zoals: “om” “naar” “voor” “bij” maar ook “niet” en “zonder”. Deze kleine woorden kunnen het doel van jouw zoekopdracht sterk beïnvloeden. Het begrijpen van dergelijke woorden noemen we “Natural Language Processing”, NLP.

Heb je bijvoorbeeld ooit opgemerkt dat wanneer je Google vraagt om “Pasta recepten zonder kip”, het woord “zonder” wordt vergeten en je juist recepten krijgt met kip? “Pasta pesto met kip” “Pasta Boursin met kip” etc. Dat is met deze update verleden tijd!

Bert pasta zonder kip zoekresultaat

Het algoritme van Google en de Googelaars veranderen

Niet alleen Google verandert en past zich aan door middel van updates. Onze manier van “googelen” is in de loop der jaren ook veranderd. Waar we ooit zochten in steekwoorden, zoeken we nu meer en meer in vraagvorm of volzinnen. Eigenlijk net alsof je een vraag stelt aan de collega naast je: we zoeken longtail. Dit zal alleen nog maar sterker worden met de opkomst van voice search. Deze combinatie van ontwikkelingen vormt de noodzaak van deze update.

Deze ontwikkeling zal dan ook zeker bijdragen aan de zoekfrequentie door middel van voice search.

Wat kan jij doen om de BERT-update te vriend te houden?

De beste tip die wij jou mee kunnen geven om je aan BERT aan te passen, is een tip die we je al eerder meegaven: schrijf de teksten op jouw website voor jouw webbezoekers, maak (UNIEKE) content voor jouw doelgroep.

Doe onderzoek naar wat jouw potentiële klanten willen weten en op welke manier zij daar antwoord op willen hebben. Zorg verder dat jouw content een logische structuur heeft en zorg voor voldoende interne links. Maar vergeet ook niet om synoniemen te gebruiken!

Zie BERT al een mens, communiceer met hem als een vriend.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2