Is je antwoord volmondig JA! Dan gaat deze blog je daarbij helpen. Zowel in een grote stad als in een klein dorp is het belangrijk om goed vindbaar te zijn voor jouw omgeving. In deze blog nemen we Schoonhoven als voorbeeld, dé Zilverstad van Nederland. In het centrum zijn diverse winkels te vinden. Niet alleen de dagelijkse boodschappen kun je hier kopen, maar ook voor kleding, cadeautjes, bloemen is er genoeg keuze. Wanneer je als consument iets nodig hebt, maar je weet niet precies waar je dit kunt kopen, dan raadpleeg je vaak Google. Google ziet waar jij je bevindt, dus laat direct de winkels bij jou in de buurt zien. Het is dus al voldoende om naar ‘Kledingwinkel’ te zoeken, hier hoeft dus niet per se de plaatsnaam Schoonhoven achter te staan.
Hoe werkt een lokale zoekopdracht in Google?
Goed we hebben de zoekopdracht uitgevoerd. De eerste drie resultaten die ik zie, zijn de betaalde advertenties via Google Ads. Dit zijn bedrijven die niet per se bij jou in de buurt zitten, maar jou wel interessant vinden als (potentiële) klant. Vaak zien we boven in de pagina of aan de rechterkant ook nog de Google Shopping resultaten, maar wanneer je op zoek bent naar een kledingwinkel zullen deze resultaten niet heel interessant voor je zijn. Wel als je naar een specifiek kledingstuk op zoek bent. Als we iets naar onder scrollen zien we de resultaten waar het om gaat: de lokale zoekresultaten. Welke winkel zit er het dichts bij mij in de buurt én voldoet aan mijn behoefte? Dat zie je hier. Scrol je nog verder naar beneden dan vind je de organische zoekresultaten in Google. Ook dit zijn winkels die niet per se dicht bij jou in de buurt zitten, dit zijn websites die het meest voldoen aan jouw zoekopdracht.
Naast dat je natuurlijk goed zichtbaar én vindbaar wilt zijn in de plaats waar jouw bedrijf gevestigd is, wil je dit ook in de omliggende plaatsen. Hoe je dit kunt doen? Dat vertel ik je in deze blog.