Ben je in het bezit van een IPhone, IPad of ander apparaat van Apple, dan heb je vast al een keer een pop-up gekregen waarin apps vragen of ze jou mogen volgen. Dit noemen we ook wel tracking. Tracking betekent het volgen van jouw locaties, zodat apps gerichte advertenties aan je kunnen laten zien. Je kent deze advertenties waarschijnlijk ook wel als gepersonaliseerde advertenties. Enerzijds natuurlijk super fijn dat je op deze manier alleen advertenties te zien krijgt waar jij echt in geïnteresseerd bent, anderzijds zit jij misschien helemaal niet op advertenties te wachten en dus ook niet op gepersonaliseerde advertenties. De nieuwe iOS update van Apple maakt het mogelijk om tracking uit te zetten. Voor jou als gebruiker natuurlijk super fijn, voor ons als Internet Marketingspecialist niet zo fijn. Waarom niet en wat je hier als Internet Marketingspecialist of als ondernemer aan kan doen? Dat vertel ik je in deze blog.
Wat is het verschil tussen tracking in apps en in het Apple-account zelf?
Er is overigens een verschil tussen de informatie die opgeslagen wordt in jouw Apple-account en de informatie die door apps verzameld wordt. Bij de apps gaat het voornamelijk om de locatie en wat je in die app doet en in jouw Apple-account wordt opgeslagen welke apps jij installeert, de zoekopdrachten die je uitvoert en of je op advertenties klikt. Apple is vrij om deze informatie met adverteerders te delen, hierbij wordt jouw identiteit niet vrijgegeven. Zoek jij dus naar een leuk paar zomerschoenen, dan is de kans groot dat je hier ook advertenties over krijgt.