Hoeveel bezoekers trekt jouw website? 100 per week, 1000 per week? Natuurlijk is dit een belangrijke maatstaaf voor de prestaties van jouw website. Maar dit is slechts de eerste stap, hoeveel van deze mensen kopen ook daadwerkelijk iets via jouw webshop? Hoeveel van deze mensen bellen jou op voor een afspraak of sturen jou een mail voor een offerte?
"Deze verhouding heet het conversiepercentage of de conversieratio."
Leiden 4 van de 100 bezoekers tot een verkoop, telefoontje of offerte aanvraag?
Dan heb je een conversiepercentage van 4/100 x 100= 4%
De gemiddelde conversiepercentages liggen tussen de 0,5 en 1,5%.
Houdt hierbij wel rekening met jouw branche, concurrentie, leeftijd en autoriteit van jouw website enzovoorts, enzovoorts.
Je kunt dit percentage ook nog verder opdelen in daadwerkelijk conversiepercentage en lead percentage. Hierbij maak je een verschil tussen een transactie, bijvoorbeeld via een webshop, en een contactopname, via een mailtje.